Mød chefen, Jesper Sørensen

Juni 2021

På kontoret i Hasle bliver der sat over til endnu en kop kaffe. Lige i dag summer kontoret. Fyldt med fredagsstemning og udsigt til en weekend med solskin, kan man høre kollegaer småsnakke ved hæve/sænkeskrivebordene. Kontorpladserne er næsten fuldtallige - dette til trods for at et par dages hjemmearbejde om ugen er blevet en fast del af strukturen. Det er resultatet af et års tid med Corona hjemsendelse og et bevis på tillidsbaserede arbejdsrelationer.

Sæt folk fri, udvis tillid og hav respekt for hinanden

Bag skrivebordet sidder Jesper Sørensen med en kop kaffe. Den simple sorte kaffe. Jesper er generelt meget simpel i sin lederrolle. Selvom der står direktør på visitkortet, er det ikke ensbetydende med at han ved bedst - fordi fire øjne ser bedre end to, og vi skal møde hinanden med forståelse og respekt. Det er hans holdning.


“Jeg vil gerne være teamleder, men jeg ved også at for meget rundkreds kan stå i vejen. Det handler om at tage ledelsen og samtidig give plads til at medarbejderne kan forfølge og realisere de ideer, som de har.“

Blå bog:

Jesper Sørensen, 51 år

Direktør i PLSP siden 2028 og tidligere udviklingschef hos både Novax og EG.


Ifølge Jesper er det vigtigt, at vi kommer på afstand af hinanden - vi skal huske at koble af, give os selv og hinanden lov til ikke at tænke på arbejde hele tiden. Samtidig er det vigtigt, at vi er glade for vores job og finder det meningsfyldt og tilfredsstillende, fordi det fylder så stor en procentdel af vores liv. Selv slapper han bedst af på havetraktoren med høreværnet på. Så er han koblet fra omverdenen og det burde vi alle gøre mere af, synes han.


Alle medarbejdere, lige meget niveau, skal forstå domænet

PLSP er ikke den klassiske start-up med medfødte børnesygdomme. Født af et branchebehov med rygdækning og et etableret netværk var Jesper med til at skabe rammerne for organisationen i 2017. Han tror på det gode samarbejde og tæt dialog når det gælder løsninger til det stigende behov for at knytte almen praksis og speciallæge praksis tættere sammen med resten af sundhedsvæsenet. Og med god grund. Efter mange år i branchen, og som tidligere udviklingschef for et par lægepraksissystemer, ved han godt, hvad der er vigtigt.


”Vi arbejder rigtig meget i det store maskineri, som er bagved det borgerne ser. Det er vigtigt for mig, at alle medarbejdere - lige meget niveau - forstår brugernes behov og hvad vi har i hænderne. En 1:1 fornemmelse og tæt dialog giver et produkt, hvor man tager hensyn til de skæve vinkler. Komplekse systemer bliver alt for nemt firkantede og med hjørner man slår sig på.”


Han mener ikke selv, at det er et hemmeligt våben. Derimod er det et solidt grundlag for at bringe PLSP i mål og det medvirker til, at der bliver lagt mærke til PLSP. Jesper er af den holdning, at omdrejningspunktet skal være de gode og meningsfyldte produkter. Det er udviklingen, som skal sætte dagsordenen og drive det. Produkterne skal kunne bære sig selv.


Vi skal spille hinanden stærke og finde en bedre model for IT i sundhedsvæsenet

Når Jesper ser tilbage på karriereskiftet til direktør, gør han det med en vis portion stolthed. Det var skelsættende for den private karriere, men samtidig handlede det også om at være bevidst om sit brancheansvar.

Omdrejningspunktet og motivationen for Jesper finder han i at søsætte relevante IT-løsninger, som danner bølger og skaber samarbejde, som gavner borgerne og styrker samfundet på en større plan. Det har især udspillet sig under corona-pandemien, hvor løsninger rykkede hurtigere, da myndigheder og private aktører kunne samarbejde mod en fælles fjende og for det gode samarbejdes skyld. Man spillede hinanden stærke, fremfor at stå med bolden på egen banehalvdel uden at lave afleveringer.


”Jeg håber, at den omstillingsparathed kommer med fremover. At vi giver hinanden fri, udviser tillid og går til opgaven med smidighed. Hvis vi stopper med at gå firkantet til opgaven, når vi håndterer projekter og lader det blive mere tillidsbaseret, så spiller vi hinanden stærke.”


PLSP er skabt for at understøtte den tekniske datakommunikation på tværs af sektorerne, og hjælpe med at anlægge IT-løsninger på et nationalt plan, som borgene også får glæde af. Sundheds-IT har en stor udfordring i at få opbygget en model, hvor det er muligt at realisere projekter med den nødvendige fremdrift uden at håndteringen af sundhedsdata bliver en barriere.


Forrige
Forrige

PLSP Health Hub løfter sundheds-IT til et nyt niveau

Næste
Næste

Det skaber tryghed: PLSP er ISO 27001 certificeret