Klinikbeskeder til Min Læge

Kommunikation med patienten. Send direkte besked til patienterne i appen Min Læge via Klinikbeskeder.

Klinikbeskeder er en løsning fra PLO, som klinikkerne i almen praksis kan benytte til at sende generelle beskeder til klinikkens patienter.

Klinikkens løsning er webbaseret, og patienterne modtager beskederne i Min Læge appen. Derfor er det en forudsætning, at patienten har downloadet appen Min Læge, har været logget på samt har givet samtykke til at anvende appen.

Klinikken tilgår webappen Klinikbeskeder direkte fra lægepraksissystemet, hvorfra alle klinikkens medarbejdere har adgang til websitet. Det er desuden muligt at tilgå webappen Klinikbeskeder via Klinik+.

Definerede skabeloner

Som udgangspunkt har PLO defineret en række skabeloner, som den enkelte klinik kan supplere yderligere med egne skabeloner.

Klinikken laver egne skabeloner ved hurtigt og enkelt at kopiere PLO-skabelonen, hvormed det ikke er nødvendigt at udfylde alle felter én gang mere men skal blot tilpasse den oprindelige skabelon.

Når klinikken sender besked, modtager patienten en push-notifikation på telefonens låseskærm om, at der ligger en besked i indbakken. Det vil sige, at patienten skal logge sig på Min Læge-appen for at læse beskeden.

Beskeder til børn under 15 år sendes til børnenes forældre. Beskeden kan læses ved at skifte over til barnet inde i Min Læge appen.

Definere modtagere

Den enkelte klinik har desuden mulighed for at udvælge en patientgruppe for at sende en besked specifikt til dem. Det kan f.eks. være en besked til alle patienter +65 år med opfordring om at bestille tid til vaccination, eller besked om, at der er kommet en specifik vaccine på lager. Klinikken kan naturligvis også skrive en besked til en given patient, som de finder i systemet ved at søge på CPR-nummer.

Der kan fx også blive tilføjet et link direkte over til en specifik booking-type i Min Læge, hvis patienten fx skal booke en tid til en specifik vaccinationstype. Et link kan også være til et spørgeskema med helbredsoplysninger, som patienten skal udfylde i forbindelse med en konsultation.

Test og planlægning

Klinikken kan desuden følge “status” på hver enkelt besked med information om patienterne har læst eller slettet beskeden og om patienten har brugt “handlingen”. Medarbejderen i klinikken kan altid sende en testbesked til sig selv for at sikre, beskeden der bliver sendt til patienten er, som den skal være.

Klinikbeskeder kan blive planlagt til at blive sendt på et senere og givent tidspunkt, men det er kun patienter, som er tilknyttet klinikken på det pågældende afsendelsestidspunkt, som kan modtage beskeden. Det vil sige, at hvis en patient er flyttet til en anden klinik i mellemtiden fra oprettelse af den planlagte besked, til den bliver afsendt, vil patienten ikke modtage beskeden.

Klinikbeskeder har en udløbsdato. Klinikken angiver udløbsdatoen, som fortæller hvornår klinikbeskeden ikke længere er relevant. Klinikbeskeden vil blive slettet fra Min Læge appen, når udløbsdatoen overskrides.

Løsningsejer: PLO

Kontaktperson: Melanie Jensen, mj@plsp.dk

Andre samarbejdspartnere: Trifork og PL-Forum

Opstart: 2022

Drift: Fra 2023

PLSP: Udvikling, drift, vedligehold og support.

Forrige
Forrige

Hurtig Psykiatrisk Vurdering

Næste
Næste

Klinik+